Privatkonto
Du kan ansluta alla våra användbara tjänster för att hantera in- och utbetalning till ditt Privatkonto.
Vi har flera olika typer av bankkonton, både transaktionskonton och sparkonton, som alla omfattas insättningsgarantin.
Bankens konton omfattas av den statliga insättningsgarantin enligt beslut av Riksgälden. Du som kontohavare har rätt till ersättning för din sammanlagda kontobehållning i banken med ett belopp om högst 1 050 000 kr. Utöver det kan du enligt lag under vissa förutsättningar få ersättning för vissa insättningar som hänförs till vissa särskilda angivna händelser, t ex försäljning av privatbostad, med högst 5 000 000 kr. Riksgälden betalar ut ersättningen inom 7 arbetsdagar från den dag banken försattes i konkurs eller Finansinspektionen beslutade att garantin ska träda in.
Ett bankkonto är ett finansiellt konto hos en bank. Alla konton har ett unikt nummer som kallas bankkontonummer. Detta består av clearingnummer och kontonummer.. På kontot bokförs alla dina transaktioner, till exempel insättningar, uttag eller köp beroende på vilken typ av konto det rör sig om. Resultatet av transaktionerna kallas saldo.
För att enkelt få en överblick över era pengar kan ni skaffa ett gemensamt konto. För att öppna det behöver ni tillsammans besöka ett av våra kontor. Du kan sedan byta namn i internetbanken eller appen så att du lättare ser vad syftet är, till exempel till räknings, buffert- eller semesterkonto.
Du kan avsluta ett konto genom att skicka ett meddelande till oss när du är inloggad i internetbanken och appen eller på något av våra kontor.
Vi ser kontinuerligt över och förenklar vårt utbud. I detta arbete byter vi ut konton som vi inte längre erbjuder. Om du har ett sådant konto hos oss kan det därför ha ersatts med ett likvärdigt konto. Du har kvar samma kontonummer och tjänster kopplade till kontot. Om du har valt ett eget namn på ditt konto i internetbanken så kommer du inte att märka någon skillnad.