Våra tjänster

Säkerhet och bedrägerier

Vi lägger stort fokus på säkerhet och att ha säkra lösningar för alla våra tjänster. Du kan också hjälpa till genom att skydda dig mot bedrägerier på olika sätt. På så sätt skapar vi - tillsammans - en hög banksäkerhet och minskar risken för bedrägerier.

Three colleagues having a meeting in front of a computer

Skydda dig mot bedrägerier

Använd aldrig BankID eller säkerhetsdosan för att någon ber dig om det. Håll hårt i dina kortnummer, koder och lösenord. Och välj lägre beloppsgränser för överföringar och Swish. Det är tre heta tips för att undvika bedrägerier. Läs mer och öka tryggheten.

Three colleagues goes though a document

Anmäl bedrägeri

Misstänker du att någon utsatt dig för bedrägeri, eller har du upptäckt något onormalt eller konstigt i någon av våra digitala tjänster? Kontakta oss omgående på telefon. Om du är kund hos annan bank så kontaktar du din bank.

Man sitter vid en betongpelare och jobbar på sin laptop

Säker identifiering

Vi har tagit fram säkra inloggningsmetoder för att du på ett säkert sätt ska kunna använda våra tjänster över telefon, mobil och internet. En säker identifiering innebär trygghet för dig som kund.

Leende äldre man ligger och läser i skoffan med en liten vit hund på magen

Säkra tjänster

Din säkerhet är vår högsta prioritet. Därför ser vi kontinuerligt över våra tjänster och tar fram rekommendationer hur du använder dem på ett säkert sätt.

Logotyp för kampanjen Svårlurad

Bli svårlurad

Vi har gått ihop med Sveriges banker för att sprida kunskap om hur du, och dina närstående, kan skydda er mot bedrägerier. Läs mer och få konkreta tips på hur du kan bli mer svårlurad. 

Penningmålvakt, spelbedrägerier eller spionprogram? Bli inte lurad!

Bedragarna bryr sig inte om dig. Eller din ålder. Men de bryr sig om dina pengar och använder olika sätt att lura dig beroende på hur gammal du är. Som ung är det inte minst dessa tre bedrägerier du ska passa dig för:

  • Att bli penningmålvakt.
  • Spelbedrägerier.
  • Spionprogram och datavirus.
Ung och smart

Banksäkerhet i vardagen

Spärra ditt kort och byt koder

Om du har förlorat ditt kort så bör du omedelbart spärra det. I internetbanken och appen kan du spärra och ersätta ditt bankkort dygnet runt. Om du behöver spärra ditt betal- och kreditkort når du oss på telefon 08-411 10 11. Om du blivit av med det utomlands, spärrar du det på telefon 08-411 10 20.

Spärrtjänst

Om du till exempel har förlorat ditt BankID eller säkerhetsdosa är det viktigt att omedelbart spärra dessa.

Varning för falska BankID-sms

BankID varnar återigen för en ökning av falska sms, som ser ut att komma från dem eller InfoSMS. I sms:en kan det till exempel stå: 

"Ditt BankID måste förnyas inom 24 timmar. Förnya här: https://bankid-aktivering.com"

Länken leder till olika sidor där användaren blir uppmanad att skriva in sitt personnummer. Det avslutas med att du ska bekräfta via din bankdosa.

När det gäller sms, generellt sett, så var alltid försiktig med att klicka på okända länkar eller om du ombeds ringa ett nummer. Kolla alltid upp att numret går rätt!

Mer om säkerhet

Så motverkar vi penningtvätt och terroristfinansiering

Att motverka penningtvätt och terroristfinansiering är prioriterade områden för oss. Penningtvätt och finansiering av terrorism är ett stort hot mot finanssektorns stabilitet och rykte. Som bank måste vi kunna identifiera och försöka förstå riskerna med penningtvätt och finansiering av terrorism för att klara av att implementera förebyggande åtgärder.

Frågor?

Har du frågor om hur du använder dina tjänster på ett säkert sätt? Välkommen att kontakta oss.

Kontakta oss