Bedrägerier mot unga
Penningmålvakt, spelbedrägerier, spionprogram? Det är olika sätt att lura dig som är ung.
Bedrägerier via sms och mejl, på nätet, telefon och sociala medier är tyvärr vanliga. Var försiktig då bedragare ibland använder dataprogram som får det att se ut som att de ringer från banken, välkända företag eller myndigheter, så kallad spoofing. Och tänk på att bedragare ofta vill få saker att verka brådskande, så att du blir stressad.
Stress och rädsla är ett sätt att få dig att fatta ogenomtänkta beslut och göra det som bedragaren vill, utan att kontrollera uppgifterna. Det kan handla om att ett lån ska ha tagits i ditt namn eller att pengar är på väg att lämna ditt konto. Kontrollera alltid informationen du får. Använd ett telefonnummer som du själv sökt fram från tillförlitlig källa.
Oväntade kontakter som ser ut att komma från välkända företag, myndigheter eller någon du känner - det är ett vanligt sätt att lura dig. Bedragare använder falska avsändare för att skapa trovärdighet och för att du ska övertygas. Agera aldrig snabbt, ta dig tid, tänk efter och kontrollera informationen.
Om någon uppmanar dig att använda din e-legitimation (som Mobilt BankID) eller säkerhetsdosa, klicka på länkar, ladda ner program, lämna ifrån dig personliga uppgifter eller att skicka pengar – avsluta konversationen om du inte själv först tagit första kontakten.
Lämna aldrig ut dina koder, lösenord eller kortuppgifter.
Vårt fokus är att skapa trygghet för dig som kund. Du kan göra det svårare för bedragarna genom att anpassa våra produkter efter dina behov.
Har någon kontaktat dig oväntat? Använd inte Mobilt BankID eller säkerhetsdosan.
Det pratas mycket om bedrägerier och att du ska vara försiktig. Men vilka är egentligen varningssignalerna för bedrägeri? Hur kan du skydda dig och vad gör du om du blivit utsatt?
Se webbinariet "Lär dig känna igen bedragarnas knep" och lär dig mer – på 8 minuter.