Vi har sparat dina val. Så hanterar du cookies
Påverka din digitala säkerhet
Vårt mål är att skapa trygghet för dig som kund. Därför kan du anpassa våra produkter efter dina behov. Du kan själv göra val om beloppsgränser, internetköp och automatuttag för att öka din digitala säkerhet.
Beloppsgränser – ett sätt att påverka din säkerhet
Med beloppsgränser kan du begränsa hur mycket pengar som kan hamna i orätta händer. Du kan bestämma beloppsgräns för överföringar (per dag) och för Swish (per 7-dagarsperiod). Du ställer enkelt in beloppsgränser i appen och internetbanken.
Välj beloppsgräns för överföringar
- Välj en låg daglig beloppsgräns, många väljer 5 000–10 000 kronor.
- När du behöver göra en större överföring – sätt en tillfällig, högre beloppsgräns.
- Om du vill höja beloppsgränsen till 300 000 kronor eller högre, behöver du kontakta oss.
Betalningar som autogiro, bankgiro och plusgiro omfattas inte av beloppsgränsen.
Välj beloppsgräns för Swish
- Välj gärna ett lågt grundbelopp, och ändra vid behov.
- Sätt en tillfällig, högre beloppsgräns när du behöver göra en större betalning.
- Vid vissa tillfällen kan du behöva göra en digital ID-kontroll och skanna ditt svenska pass eller nationella ID-kort.
Fler sätt att påverka din digitala trygghet
Sparkonto Plus – ökat skydd mot bedrägerier
Bedragare vill att du agerar snabbt. Med Sparkonto Plus skickas pengarna inte direkt vid överföringar i internetbanken och appen, vilket ger dig tid att tänka efter.
Nyhet!
Öppna och stäng kort för internetköp
- Du kan öppna/stänga ditt bankkort för internetköp efter dina behov.
- Du öppnar det enkelt i appen och internetbanken.
- Tänk på att spärra kortet snabbt om det kan ha kommit i orätta händer.
Öppna och stäng kort för automatuttag
- Du kan öppna/stänga ditt bankkort för uttag i automat efter dina behov.
- Du öppnar det enkelt i appen och internetbanken.
- Tänk på att spärra kortet snabbt om det kan ha kommit i orätta händer.
Tänk till innan du använder Mobilt BankID och säkerhetsdosa
- Använd aldrig e-legitimation (Mobilt BankID) eller säkerhetsdosan om någon oväntat kontaktar dig.
- Läs alltid texten innan du loggar in eller godkänner.
- Vad är din avsikt – logga in, signera en betalning eller signera ett avtal?
- Om du betalar eller signerar – kontrollera till vilken mottagare.
- Lämna aldrig ut dina koder, lösenord eller kortuppgifter.
Vi använder digitala ID-kontroller för att skydda dig
- Ibland kan vi behöva utöka våra kontroller för att skydda dig lite extra. Då behöver du använda ditt svenska pass eller nationella ID-kort.
- Det kan vara till exempel när du inte kan komma in på kontoret, när du aktiverar utökad användning av Mobilt BankID och för vissa betalningsgodkännanden.
- Allt du behöver är pass eller nationellt ID-kort och din mobil. Det ökar din trygghet.
Har du inget pass eller nationellt ID-kort?
Vårt arbete för att skydda dig mot bedrägerier
-
Nära samarbete med polisen, andra myndigheter och banker
-
Kundträffar och kundinformation
-
Utveckling av produkter och tjänster
-
Transaktionsövervakning
-
Informationskampanjen Svårlurad med Sveriges banker
-
Analys och omvärldsbevakning
-
Digitala ID-kontroller
Skydda dig mot bedrägerier
Bedrägerier via sms och mejl, på nätet, telefon och sociala medier är tyvärr vanliga. De vanligaste varningstecknen är att det är bråttom, kontakten är oväntad och du bli ombedd att använda Mobilt BankID eller säkerhetsdosa.